Å reise kollektivt kan enkelte ganger være utfordrende. Selv en erfaren bussreisende kan enkelte ganger bli usikker når reisen går utenfor det vante området eller om det er lenge siden en har reist med bussen. Vi har nedenfor satt sammen noen enkle tips som kan gjøre kollektivreisen på Agder enklere, både før, under og etter reisen.
Reis lett - en informasjonsbrosjyre
Se også vår informasjonsbrosjyre for tips og råd om å reise kollektivt på Agder
Reis med buss i Agder - informasjonsguide til enkel reise (PDF, 2 MB)
Før reisen
Vi våger påstanden: "bussen går oftere enn du tror." Den enkleste måten å planlegge reisen på er å benytte vår reiseplanlegger (kan også lastes ned som app AKT Reise). Reiseplanleggeren finner de beste reisealternativene, fra du står ved dørstokken til du kommer frem. Sanntidsinformasjon forteller deg når bussen er forventet å gå fra holdeplassen, slik at du lettere kan tilpasse din reise til ditt behov.
Bussen går oftere enn du tror. Oversikten nedenfor viser rutetilbudet under høst/vinter/vår og illustrerer hvor mange avganger du kan forvente på din linje på ulike tidspunkt på dagen i Kristiansand. På sommeren går det i de fleste områder et noe redusert tilbud i forhold til oversikten.
Antall bussavganger pr time på hverdager Kristiansandsområdet
* Tabellen viser maksimalt antall avganger i timen, innenfor det oppgitte tidsrommet på hverdager. Antall avganger kan variere innenfor tidsrommet og i ulike deler av traséen.
**Siste avgang varierer fra linje til linje
Oversikten nedenfor viser rutetilbudet under høst/vinter/vår og illustrerer hvor mange avganger du kan forvente på din linje på ulike tidspunkt på dagen i Arendal. På sommeren går det i de fleste områder et noe redusert tilbud i forhold til oversikten.
Antall bussavganger pr time på hverdager Arendalsområdet
* Tabellen viser maksimalt antall avganger i timen, innenfor det oppgitte tidsrommet på hverdager. Antall avganger kan variere innenfor tidsrommet og i ulike deler av traséen.
**Siste avgang varierer fra linje til linje
Reiseplanlegger
Med vår reiseplanlegger finner du enkelt reiseruter og rutetider i hele Agder. Reiseplanleggeren er tilgjengelig på vår nettside og kan i tillegg lastes ned som mobilapp («AKT Reise») for Android og iPhone (gratis). I AKT Reise kan du søke opp avganger fra en spesifikk holdeplass her og nå eller gjøre et reisesøk fra og til ulike holdeplasser fremover i tid. Du kan også få frem bussen "live" i kartvisning, slik at du har kontroll på om bussen virkelig er på vei til holdeplassen der du venter. Sjekk ut vår reiseplanlegger på websidene
Last ned appen AKT Reise
AKT Reise i App Store AKT Reise i Google Play
Rutetabeller
Rutetabeller i papir får du på bussen, AKTs kundesentre eller på våre nettsider. I enkelte områder får du samletabeller med flere bussruter, mens i andre områder får du en tabell for hver enkelt rute. Rutetidene i de fleste papirtabellene står listet opp i forhold til de enkelte dager bussen kjører, eksempelvis mandag–fredag. Sjekk ut våre rutetabeller
Linjekart (rutetilbudet)
I våre linjekart for Kristiansand, Arendal/Grimstad og Agder kan du få en forenklet oversikt over rutetilbudet. Linjekartene viser på en forenklet måte bussrutenes ordinære kjøretraseer, sentrale holdeplasser/knutepunkter og viktige geografiske holdepunkter på de ulike rutene. Se mer info om linjekart
Sonekart (priser)
Sonekartet er et hjelpemiddel til å få oversikt over prisen du må betale for reisen din, enten du reiser med periodebillett eller enkeltbillett. Finn antall soner du skal reise i før du finner riktig pris i pristabellene. I Agder er 1 sone = 1 kommune. Du betaler for maks 6 soner ved bruk av enkeltbillett og maks 3 soner for periodebillett voksen. Se mer info om sonekart
Kan periodebilletten oppdateres på bussen?
De fleste peiodebilletter kan påfylles/oppdateres på bussen, bortsett fra 180-dagersbilletten, hvor du må innom et kundesenter for å legge inn produktet på reisekortet ditt.
Nettbutikk:
I vår nettbutikk AKT Nettbutikk kan du oppdatere de fleste periodebilletter og Flexikort, samt fylle på Reisepenger på reisekortet ditt. For å kunne benytte AKT Nettbutikk må du ha et reisekort, som du får gratis på våre kundesentre. Mer info om AK Nettbutikk
Mobilbillett:
AKT Billett er en mobil-app for iPhone og Android som gjør det mulig å forhåndskjøpe periode- og enkeltbilletter på våre ordinære bussruter i Agderfylkene. På enkeltbillett får du ca 40 % rabatt i forhold til om du kjøper billetten ombord. Du kan velge å betale via vipps eller bankkort (VISA/Mastercard). Mer info om AKT Billett
Bankkort på bussen:
Enkeltbilletter kan kjøpes på bussen for den aktuelle strekning (enten med bankkort eller kontanter), men dette er alltid den dyreste løsningen for å kjøpe billett. Hvis du betaler med kontananter er det en fordel å ha korrekt sum klar før du går på bussen for å sikre raskest mulig ekspedering. Det er betalingsterminaler på de fleste bussene i Agder. Det betyr at du kan betale og oppdatere busskortet med bankkort om bord på bussen. Det er også mulig å kjøpe enkeltbillett med bankkort.
Ja = Billetten er tilgjengelig for førstegangsutdelelse/kjøp/oppdatering
Nei = Billetten er ikke tilgjengelig i denne salgskanalen
Utsalgssteder for billettprodukter på Agder
AKT Billett
AKT Billett er en mobil-app for iPhone og Android som gjør det mulig å forhåndskjøpe periode- og enkeltbilletter på våre ordinære bussruter i Agderfylkene. På enkeltbillett får du ca 40 % rabatt i forhold til om du kjøper billetten ombord. Du kan velge å betale via vipps eller bankkort (VISA/Mastercard). AKT Billett er den enkleste måten å bli en hyppig reisende, du trenger ikke annet reisebevis enn din egen mobiltelefon. Se mer info om AKT Billett
AKT Nettbutikk
I AKT nettbutikk kan du kjøpe periodebilletter, Flexikort og fylle på Reisepenger på reisekortet ditt. I tillegg kan du lese av saldo for gjenstående dager på periodebilletten, resterende reiser på Flexikortet eller gjenstående verdi på Reisepenger. For å kunne benytte AKT Nettbutikk må du ha et reisekort som du får gratis på våre kundesentre. Se mer info om AKT Nettbutikk
Periodebillett på reisekort eller mobilbilletten AKT Billett vil alltid lønne seg hvis du bruker bussen regelmessig. Periodebilletter kan kjøpes på reisekort eller i mobilbilletten AKT Billett
Periodebillett er det aller rimeligste alternativet (hvor du kan bruke bussen så mye du vil innenfor en gitt periode, vanligvis 30 dager). Periodebilletten deles inn etter alder og gjelder for et ubegrenset antall reiser i 30 dager innenfor gyldighetsområdet. I Kristiansand kan du også kjøpe Flexikort med 10 eller 20 reiser.
Les mer om billetter og priser
Nedenfor finner du en enkel prisveileder som fungerer som et hjelpemiddel som viser deg hvor mange enkeltreiser du må gjennomføre før periodebilletten lønner seg, utfra fra alder og reisestrekning.
Fremgangsmåte
En periodebillett vil alltid være det mest prisgunstige alternativet hvis du reiser regelmessig. Se hvor mange turer du må ha før det lønner seg å kjøpe en periodebillett kontra enkeltbillett kjøpt med AKT Billett/Reisepenger eller kjøpt om bord.
- Du må først finne antall soner du reiser i vårt sonekart
- Velg så din alder i veiviseren
- Du får deretter presentert et resultat som viser hvor mange enkeltbilletter du må kjøpe før en 30 dagers periodebillett blir et billigere alternativ, sett opp mot antall soner du reiser i.
Merk at det kan finnes andre billettalternativer som kan passe for deg utfra alder og reisebehov. Se generell prisinformasjon billetter på Agder
En voksen over 18 år med gyldig reisebevis kan ta med inntil fire barn under 18 år gratis på strekningen reisebeviset/billetten gjelder for. Alle må reise sammen på hele strekningen
Gyldig reisebevis er enkeltbillett, periodebillett eller Flexikort. Den voksne viser/kjøper sin billett, og oppgir reisestrekning og antall barn i følget. Sjåføren vil utstede en papirbillett til gruppen. Man må ikke være i familie for å dra nytte av Familierabatten Rabatten gjelder ikke på nattbuss, flybuss, kommersielle ekspressbusser eller på fergene mellom Arendal, Hisøy og Tromøy.
Hvor kan jeg bruke familierabatt?
På alle linjer i hele Agder som kjøres på oppdrag av AKT. Gjelder ikke på nattbuss, flybuss, kommersielle ekspressbusser eller på fergene mellom Arendal, Hisøy og Tromøy.
Hvor mange barn kan jeg ha med gratis?
Du kan ha med inntil 4 barn gratis. Hvis reisen kjøpes med AKT Billett (mobilbillett), skal ikke barn registreres i kjøpet. Dette gjøres av sjåfør på bussen.
Må jeg kjøpe billett om bord eller kan jeg bruke min periodebillett for å få familierabatt?
Den kan kjøpes om bord, men forhåndskjøpte reiser vil som vanlig lønne seg. Husk at betalingen ikke kan splittes mellom kort og kontant hvis billetten blir kjøpt på bussen.
Gjelder familierabatten også hvis barna som registreres reiser alene?
Nei, alle i reisefølget må reise sammen på hele strekningen, både voksen og barn.
Du kan få en indikasjon på hvilke tidspunkt og når det er ledig kapasitet ved å benytte vår "kapasitetsindikator". Da kan du lettere forutse når det er ledig kapasitet på bussene til og fra Kristiansand/Arendal/Grimstad sentrum. Her kan du få en indikasjon på gjennomsnittlig belastning på tilgjengelige avganger i tidsrommet du planlegger å reise. Dette er ikke et verktøy du kan benytte for å få konkret informasjon om ledig kapasitet på en spesifikk avgang, men historiske data gir en indikasjon på hvordan kapasiteten gjennomsnittlig har vært de 5 siste virkedagene, eventuelt lørdager/søndager, på bussene/linjene i et område. Arendal og Grimstad, i tillegg til Kristiansand er inkludert i kapasitetsindikatoren. Les mer om "kapasitetsindikatoren" og hvordan du finner tidspunkt for ledig kapasitet
Hvis alle betalte med kontanter..........
I AKT jobber vi for at flest mulig skal forhåndskjøpe sine billetter. Det er billigere for deg som reiser, samtidig som du hjelper bussen å holde rutetiden. Vanligvis vil et billettkjøp hos sjåfør medføre 3-4 ganger så lang betjeningstid enn om du hadde kjøpt billetten på forhånd, enten på reisekort eller som mobilbillett.
På holdeplassen
Bussen stopper kun på angitte holdeplasser. Husk å gi tegn når du ønsker at bussen skal stanse. Vær synlig slik at sjåføren ser deg, i alle årstider.
Plassgaranti: Merk at vi ikke har plassgaranti på våre busser. Kapasiteten på linjenettet er satt opp ut fra «normalforhold» og på våre busser kan man ikke forhåndsreserve plass. Vi kan derfor ikke forutsi hvis en avgang uventet får ekstra mange passasjerer om bord. Vi kan heller ikke på forhånd forutsi hvilke avganger som blir fylt opp på hvilke holdeplasser. Du kan derfor ikke benytte reisegarantien hvis bussen er full og du ikke får plass, når bussen kommer til din holdeplass!
Holdeplasser er opprettet langs veien, enten med egne bussbuer eller bare markert med stolpe og skilt. Passasjerer må benytte holdeplasser for av og påstigning, bussene har normalt ikke anledning til å stoppe utenfor markerte holdeplasser for å slippe passasjerer av eller på.
I enkelte byområder er holdeplassene lagt opp slik at bare enkelte busslinjer stanser på egne holdeplasser. I reiseplanlegger vil disse holdeplassene være markert med en bokstav (eksempelvis Rådhuset pl. M eller Arendal bussterminal pl. A) for å vise til riktig holdeplass. Bokstaven vil da være markert fysisk på den enkelte holdeplass.
Utenfor byområder stanser vanligvis alle busslinjer på alle holdeplasser som er langs bussruten.
De fleste busser stopper ikke automatisk på holdeplassene, men på signal fra deg som skal på bussen. Når du står på holdeplassen, strekk ut hånden og gi tydelig signal til sjåføren at du ønsker å være med. La avstigende passasjerer forlate bussen før du stiger på. I den mørke årstiden anbefaler vi at du har refleks eller en mobiltelefon som er synlig for sjåføren og gjør at du enklere kan gi signal til sjåføren om at du vil være med.
Når du skal gå på bussen:
- De fleste busser stopper ikke automatisk på holdeplassene, men på signal fra deg som skal på bussen. På alle busser, utenfor Kristiansandsområdet, må du gå på døren foran ved sjåføren. Dette for å ønske deg velkommen, og samtidig ha kontroll over at alle betaler for turen. I Kristiansandsområdet kan du også bruke bakdøren når du har en forhåndsbetalt billett. Husk at du må lese av billetten hver gang du går på en ny buss, også ved korrespondanser.
Når du skal du gå av bussen:
- Hvis ingen venter på holdeplassen, trenger vi heller ikke stoppe - med mindre du vil gå av. Derfor er det viktig at du informerer føreren i god tid om at du vil gå av ved neste stopp ved å trykke på en av stoppknappene om bord. Forlat bussen via bakdøren. Ved siste holdeplass på ruten må alle gå av bussen.
På de fleste større holdeplasser vil du finne opplysninger om holdeplassnavn og ruteoppslag/rutetabeller for de enkelte bussruter som trafikkerer holdeplassen, samt informasjon av hva reisen koster. På de større holdeplassene finner du også trasé/linjekart for bussene som trafikkerer holdeplassen
På utvalgte holdeplasser vil elektroniske tavler vise hvor mange minutter det er til avgang for de neste bussene. Når det er mer enn 10 minutter til avgang vises klokkeslett. Når det er mindre enn 10 minutter til avgang vil skiltet vise antall gjenstående minutter.
Det vil også bli opplyst på skiltene om eventuelle avvik fra ruteplanen/traseen. Når bussen stopper på en holdeplass med flere ruter og dørene åpnes, vil rute og destinasjon bli oppropt på utvendig høyttaler. Avganger som ikke er koblet til sanntidssystemet vil vises med "ca" foran avgangstidspunktet. Ser du to overlappende biler på skiltet, betyr det at bussen står i saktegående kø.
På våre holdeplasskilt og sanntidsskjermer kan du også se hvor mye plass som er tilgjengelige om bord på nettopp din avgang. Dette er angitt med symboler. plassert foran tidsangivelsen
- Hvis feltet vises med ett symbol: Du kan da regne med at bussen er under halvfull og at det er relativt god plass.
- Hvis feltet vises med to symbol: Du kan da regne med at bussen kan være over halvfull og at det vil være sitteplass tilgjengelig.
- Hvis feltet vises med tre symbol: Du kan da regne med at bussen er nær full. Det vil stort sett være ståplasser, selv om det fortsatt kan være enkelte sitteplasser tilgjengelig.
Kundesenteret svarer: Hvorfor er noen busser forsinket?
Se en liten video hvor kundesenteret forklarer hvorfor forsinkelser kan påvirke kollektivtrafikken og hva du kan gjøre for å få best mulig oversikt over trafikksituasjonen.
På bussen
En forhåndskjøpt billett er alltid den billigste måten å reise på, selv om det er mulig å kjøpe billett hos sjåføren, enten med bankkort eller kontant. Billetten må du alltid lese av på kortleseren som finnes ved sjåføren eller ved bakdøren i Kristiansandsområdet, også når du bytter til korresponderende buss. Under reisen har du kontroll på hvor du befinner deg, ved å følge med på skjermer og holdeplassopprop fra bussens høyttalere. Trykk på stoppknappen for å gi signal før du kommer til holdeplassen. Forlat bussen via bakdøren.
Gå på bussen gjennom fordøren. I Kristiansandsområdet, på Boreals busser, kan du også stige på ved bakdør når du har forhåndskjøpt billett.
Ha reisekort, mobilbillett, bankkort eller penger klar, dette minsker tiden bussen står på holdeplassen og gjør det lettere for bussen å holde rutetiden. Betal til sjåføren, eller registrer reisen ved å føre reisekortet eller mobilbilletten over kortleseren (validering), i det nederste vinduet på kortleseren. Du må lese av reisekortet og mobilbilletten ved hver påstigning, også på korresponderende busser. I Agder har alle busser kortleser foran ved sjåfør, i bussene i Kristiansandsområdet også ved bakdør.
Slipp folk av bussen før du selv går på, da unngår du og andre reisende unødig trengsel, samtidig som bussen lettere klarer å holde rutetiden. Av hensyn til din og andre trafikanters sikkerhet, har sjåføren dessverre ikke anledning til å åpne dørene for av- og påstigning utenom rutens faste holdeplasser.
Enkeltbilletter kan kjøpes på bussen for den aktuelle strekning, men dette er alltid den dyreste løsningen for å kjøpe billett. Det er en fordel å ha korrekt sum klar før du går på bussen for å sikre raskest mulig ekspedering. Det er betalingsterminaler på de fleste bussene i Agder. Det betyr at du kan betale og oppdatere periodebilletten på reisekortet med bankkort om bord på bussen. Det er også mulig å kjøpe enkeltbillett med bankkort.
Avlesing av forhåndskjøpt billett
På lokalruter i Agder får du rabatterte billetter for barn, honnør og vernepliktig (i forhold til prisen for voksenbillett) på billetter kjøpt ombord.
Se mer info om rabatter og gyldighetsområde for billetter
Hver gang du går på en buss, må du huske å lese av billetten på bussens kortleser. Dette gjelder både billetter på reisekort og billetter i mobilappen AKT Billett. Alle busser har kortleser for avlesing av billett foran ved sjåfør, i Kristiansandsområdet er det også kortleser ved bakdøren som du kan bruke når du har en forhåndskjøpt billett,
Hvordan laste ned billetter kjøpt i AKT Nettbutikk til reisekortet
(Gjelder også for kampanjeprodukter utstedt av AKT). Reisekortet/busskortet anskaffes første gang på bussen/kundesentre. I vår nettbutikk kan du oppdatere de fleste periodebilletter og Flexikort, samt fylle på Reisepenger på reisekortet ditt. Når du har gjennomført kjøpet i nettbutikken, må du laste ned kjøpet til reisekortet på bussens kortleser, før du leser av billetten på bussens kortleser som vanlig. Kjøpet i nettbutikken kan ikke garanteres å kunne benyttes på bussen før neste dag kl 05.00 (men som oftest tidligere), grunnet at bussenes billettmaskiner ikke er online til enhver tid og kan ta i mot kjøpet fra nettbutikken direkte.
- Hold reisekortet inntil det nederste vinduet i kortleseren, teksten "Billetten lastes ned, vennligst vent" fremkommer.
- Når grønt symbol kommer er billetten lastet ned til reisekortet og klar til å brukes.
Les mer om AKT Nettbutikk
Hvordan lese av billetter på reisekort
Når du allerede har et billettprodukt på reisekortet, må du holde reisekortet inntil kortleserens nederste vindu frem til grønt signal fremkommer i det øverste vinduet. I det øverste vinduet får du opplysning om billettens gyldighet, tekst avhenger av hvilket billettprodukt du har lagt inn på reisekortet.
Les mer om billetter på reisekort
Hvordan lese av billetter kjøpt i mobilbilletten AKT Billett
Husk at du må lese av mobilbillettens QR-kode på kortleseren hver gang du går på en ny buss, både for enkeltbilletter og periodebillett. QR-koden får du frem ved å trykke på knappen for "Kontroll" i AKT Billett. QR-koden holdes mot det nederste vinduet i kortleseren.
Enkeltbilletten er gyldig for reise innenfor sonen(e) billetten gjelder for. Siste påstigning må skje innenfor tidspunktet angitt på billetten. 90 minutter i første sone, deretter 30 minutter pr. nye sone. På Agder er 1 sone = 1 kommune, se info i sonekartet. Eksempel: Kristiansand-Vennesla: 90 min + 30 min = 120 min (2 timer). Periodebilletter gjelder for et ubegrenset antall reiser i gjeldende dager innenfor gyldighetsområdet. Periodebilletter er ikke gyldig på nattbuss.
Les mer om billetter i AKT Billett
Hvis du har defekt eller ødelagt reisekort vil du få hjelp til å overføre billetter til nytt reisekort på et av våre kundesentre.
Hvis du har mistet reisekortet/busskortet ditt er vi avhengig av at du har et bevis eller dokumentasjon for det gamle reisekortet. Da kan vi sperre det gamle kortet som er mistet og overfører resterende saldo til et nytt kort. Vi anbefaler derfor at du registrerer reisekortet i AKT Nettbutikk eller tar vare på kvittering fra siste oppdatering fra kundesenteret, for å overføre billetten til nytt reisekort ved mistet billett.
Pris for overføring til nytt reisekort er kr 100,-
Reiser du med barnevogn eller rullestol er det vanlig å gå på bussen via bakdøren. Gjør bussjåføren oppmerksom hvis du skal benytte bakdøren til påstigning. Våre busser har egne betjeningsknapper ved bakdøren, som du trykker på for å gjøre sjåføren oppmerksom på du skal stige på ved bakdøren.
Det er gratis å ha med barnevogn, rullestol, sykkel og inntil 20 kg reisegods på bussene. Merk at bussjåføren har ansvar for passasjerenes sikkerhet og er pålagt å holde rømningsveiene frie. Bussens dører, midtgang og nødutganger må derfor ikke sperres. Sjåføren avgjør om din rullestol, barnevogn eller annet reisegods får plass eller ikke. Ordinære el-sykler, hvor el-motoren kun er hjelpemotor og en må tråkke sykkelen i gang, kategoriseres som vanlig sykkel. Se mer info om å reise med barnevogn, rullestol, sykkel og reisegods
Regionlinjer skal ha 2 integrerte barneseter godkjent i vektklasse 9-18 kg, der barnet sitter med ryggen i kjøreretningen. Det skal også til enhver være minst 2 sitteputer godkjent i vektklasse 15-36 kg. På de typiske bybussene er det ingen barneseter/barnestoler tilgjengelig.
De fleste bussene har setehåndtak på setet mot midtgangen for din komfort og sikkerhet. Håndtakene er av ulik utforming og funksjonalitet. Det kan noen ganger være vanskelig å sette seg i setet når setehåndtak er i oppslått posisjon og det kan være enkelte ganger være vanskelig å se hvordan en kan slå ned setehåndtaket for å få plass i setet.
I bussene hvor det ikke er mulig kun "bøye ned" håndtaket, må du løfte/rykke setehåndtaket rett oppover før du bøyer håndtaket nedover.
Det er påbudt å bruke setebelte på våre forstads- og regionbusser. Vi anbefaler også å bruke setebeltet på bybussene, der hvor dette er installert.
Om bord på bussen vil skjermer gi deg informasjon om de neste stoppestedene på ruten. Neste holdeplass vil i tillegg bli automatisk opplest over innvendig høyttaler. De fleste busser er utstyrt med store skjermer som gir deg god oversikt over de neste holdeplassene på reisen, slik at det er lett å forberede deg til du skal gå av bussen. Plasshensyn gjør at enkelte busser benytter mindre, enraders LED-skjermer med forenklet informasjon.
Bussen stopper på signal. Stoppsignalet er ulikt utformet og plassert, avhengig av hvilken busstype du reiser med. Fra alle sitteplasser ombord skal det alltid være mulig å rekke en stoppknapp. Trykk på stoppknappen i god tid før du nærmer deg din avstigningsholdeplass. Om bord på bussen vil skjermer gi deg informasjon om de neste stoppestedene på ruten. Neste holdeplass vil i tillegg bli automatisk opplest over innvendig høyttaler. Hvis du likevel er usikker på hvor du skal gå av, spør sjåføren ved påstigning om riktig avstigningsholdeplass.
Forlat bussen fortrinnsvis via bakdøren. Det gjør det enklere for påstigende passasjerer som skal inn fordøren.
Slipp folk av bussen før du selv går på, da unngår du og andre reisende unødig trengsel, samtidig som bussen lettere klarer å holde rutetiden. Av hensyn til din og andre trafikanters sikkerhet, har sjåføren dessverre ikke anledning til å åpne dørene for av- og påstigning utenom rutens faste holdeplasser.
Det er gratis å ta med hund på lokalbussene på Agder, men hunder er ikke garantert plass, sjåføren avgjør. Hunder kan måtte vike eller bytte plass hvis allergikere eller andre reisende blir sjenert av hunden, dette er situasjonsbetinget. Hunder skal sitte på gulvet eller fanget, ikke på setet, skal holdes i bånd og må ikke hindre fri passasje.
Det er ikke tillatt å nyte mat og drikke ombord på våre lokalbusser, når dette er til sjenanse for andre reisende. Forbud mot røyking skal overholdes, dette gjelder også alle former for el-sigaretter. Nytelse av alkoholholdige drikkevarer eller andre rusmidler er forbudt.

Som hovedregel er det ikke tillatt å nyte mat og drikke som er sjenerende for andre passasjerer om bord. Med sjenerende kan vi for eksempel nevne mat som lukter mye eller drypper/drysser. En bolle eller brødskive, en kaffekopp eller vannflaske med kork er helt innenfor.
Kundesenteret svarer: Hvorfor går noen ombord på bussen før andre er gått av?
Se en liten video hvor kundesenteret svarer på hvorfor du bør slippe folk av bussen før du selv går på. Da unngår du og andre reisende unødig trengsel, samtidig som bussen lettere klarer å holde rutetiden
Etter reisen
Av og til går ikke reisen helt som planlagt. Kanskje har du mistet noe ombord som du ønsker å få tilbake? Hvis bussen har vært forsinket kan du ha rett til å få dekket drosje eller kjøregodtgjørelse etter reisegarantiordningen.
Bussene blir gjennomgått hver dag. Hittegods blir innlevert og utlevert på ulike steder alt etter hvilket busselskap eller reisestrekning du har benyttet. Informasjon om hittegods er vanligvis tilgjengelig neste virkedag etter kl 11:00. Du kan da ringe et av våre kundesentre for å høre om det du har mistet er kommet til rette. Informasjon om hittegods
Hvis du finner noe gjenglemt på bussen, levèr det til sjåføren som da tar det videre. Da gleder du samtidig den som har mistet gjenstanden.
Noen ganger skjer det uforutsatte ting som gjør at bussen blir forsinket. Blir du mer enn 20 minutter forsinket fordi vi ikke er i rute eller det har vært annen svikt i kollektivtilbudet som skyldes forhold fra vår side, refunderer vi dokumenterte utlegg med inntil 550 kr på reiser under 1 time (på lengre reiser gjelder andre satser/forutsetninger). Du må så snart som mulig, og senest 14 dager etter reisen, sende oss drosjeregning (originalkvittering) og oppgi hvilken bussrute, tid og sted reisegarantien søkes for. Kjører du egen bil, får du dekket turen etter statens satser for kjøregodtgjørelse. Informasjon om reisegarantiordningen
Vi tar i mot dine synspunkter på kollektivtrafikken på Agder på vårt kontaktskjema. Der kan du stille spørsmål, komme med forslag eller gi oss en konkret tilbakemelding i form av ros og ris. Merk at ingen av sjåførene på Agder er ansatt i AKT, men i de ulike selskapene AKT har kontrakt med. Henvendelser angående sjåfører blir derfor videresendt det enkelte selskap hvor sjåføren er ansatt, for oppfølging der.
Kontakt oss
Kundesenteret svarer: Hvordan kan jeg gi tilbakemeldinger på kollektivtilbudet?
Se en liten video hvor kundesenteret forklarer hvordan du kan kontakte oss for å gi tilbakemeldinger på kollektivtilbudet