Last ned AKT Billett-appen for hele Agder
Med AKT Billett-appen er det enkelt å forhåndskjøpe periodebilletter eller enkeltbilletter. Periodebilletter har samme pris i AKT Billett og reisekort. På enkeltbilletter vil du oppnå over 40 % rabatt ved å bruke AKT Billett fremfor å kjøpe billett hos sjåfør.
Vil du kjøpe billett til andre?
Du kan kjøpe enkeltbilletter og periodebilletter i AKT Billett
Forhåndsbetaling med AKT Billett gir deg rabatt på enkeltbillett for barn, voksen og honnør i forhold til om du hadde kjøpt enkeltbilletten ombord. For periodebillett er prisen den samme som om du hadde kjøpt periodebillett på reisekortet. Det er også mulig å kjøpe og oversende enkeltbilletter og periodebilletter til andre mobiltelefoner i appen.
Enkeltbilletter:
Reiser du på enkeltbillett i AKT Billett oppnår du ca 40 % rabatt i forhold til enkeltbillett kjøpt ombord for:
Se priser på enkeltbilletter
Periodebilletter:
For deg som reiser regelmessig. Du kan kjøpe
Nattbuss
Du kan også kjøpe nattbussbillett i Agder i AKT Billett-appen under Andre billetter i appen.
Kundesenteret svarer: Kan jeg betale med Vipps i AKT Billett?
Se en liten video hvor kundesenteret forklarer hvordan du betaler mobilbilletten med Vipps
Kjøpe billett til andre? Merk at det ikke er tillatt å kopiere eller overføre billetter på annen måte enn gjennom den funksjonalitet som støttes av AKT Billett-appen til enhver tid. Dette betyr at "screenshots" eller foto/video av andres billett ikke er tillatt for å kjøpe billett til andre.
Det er mulig å kjøpe og oversende enkeltbilletter og periodebilletter til andre mobiltelefoner ved:
- å stå i fanen for Billetter
- trykk knappen "Ny billett"
- velg "Kjøp til andre".
Er dette et gjentakende kjøp vil du finne en liste over de sist kjøpte billettene i skjermbildet. Hvis du skal kjøpe en billett til andre for første gang velger du Enkeltbillett eller Periodebillett i knappene øverst. Gjennomfør kjøp og betaling som vanlig. Ved å bekrefte kjøpet får du opp en liste med potensielle mottakernavn hvor du kan sende billetten. Husk at mottaker må ha AKT Billett installert på sin telefon.
Gjennomfør kjøp:
- Velg: «Ny billett»
- Velg: «Kjøp til andre»
- Velg: «Enkeltbillett» eller "Periodebillett"
- Velg: «Soner/stoppesteder og antall reisende». Her taster du inn holdeplasser som mottaker skal reise fra/til eller sonen(e)/kommunen hvor mottaker skal reise.
- Velg: «Neste»
- Bekreft og gjennomfør kjøpet med valgt betalingsmetode. Du kan betale med bankkort eller Vipps.
Del billetten via SMS (skriv inn ønsket telefonnummer):
Når kjøpet er gjennomført får du valg om å sende den videre. Her kan du skrive inn mottakers telefonnummer og sende billetten som SMS. Fra mottaker åpner billetten via SMS må den tas i bruk innen 7 dager. For å hente billetten kan mottaker trykke på lenken som er sendt i SMS.
- Enkeltbilletten er gyldig for reise innenfor sonen(e) billetten gjelder for. Siste påstigning må skje innenfor tidspunktet angitt på billetten. 90 minutter i første sone, deretter 30 minutter pr. nye sone. På Agder er 1 sone = 1 kommune.
- Periodebilletten gjelder for et ubegrenset antall reiser i 30 dager innenfor gyldighetsområdet
Motta en bussbillett
For å motta billett fra avsender må mottaker ha lastet ned mobilbilletten AKT Billett på sin mobiltelefon. Følg lenken til AKT Billett for å komme til nedlasting av AKT Billett.
- Trykk på lenken i mottatt SMS
- Trykk «Hent billett»
- Trykk på «Start billett nå» når du skal gå på bussen
- Trykk deretter på «Kontroll», da kommer det opp en QR kode. Denne QR-koden holdes foran billettmaskinen i bussen til det kommer et godkjentsignal og displayet lyser grønt.
Med periodebillett på AKT Billett-appen kan du få et varsel før billetten utløper og eventuelt må fornyes. Dette velges som egen funksjon under "Innstillinger" i mobilappen. I en kontrollsituasjon må du kunne fremvise billetten til kontrollør, det er derfor viktig å ha tilstrekkelig strøm på mobiltelefonen under hele reisen.
Husk at du må lese av mobilbillettens QR-kode på kortleseren ved hver ny påstigning!
Trykk frem QR-koden på knappen Kontroll i mobilbilletten
Hold QR-koden mot det nederste vinduet i billettleseren
Når billetten er riktig avlest kommer et grønt lys i displayet
Kundesenteret svarer: Kan jeg overføre mobilbilletten fra en gammel mobiltelefon til en ny mobiltelefon?
Se en liten video hvor kundesenteret forklarer hvordan du overfører mobilbilletten din til en ny mobiltelefon.
Spørsmål og svar om AKT Billett
Lurer du på hvordan du skal reise med mobilbilletten AKT Billett. Husk at du må laste ned billetten før du går på bussen ved holdeplassen og lese av moblibillettens QR-kode ombord på bussen når du går på.
Du må ha kjøpt og lastet ned billetten før bussen kommer til holdeplassen du står. Du leser av AKT Billetts QR-kode på det nederste vinduet på kortleseren som er plassert ved fremdøren/sjåfør og ved bakdøren på bussene i Kristiansand. Billetten skal avleses på kortleser ved hver ny påstigning, også på korresponderende busser.
- Hent frem QR-koden ved å trykke knappen "Kontroll"
- Hold QR-koden mot det nederste vinduet i kortleseren
- Et signal blir gitt når billetten er korrekt avlest
Ja, det er mulig å kjøpe og oversende enkeltbilletter og periodebilletter til andre mobiltelefoner.
Fremgangsmåte:
- Stå i fanen for Billetter
- Trykk knappen "NY BILLETT"
- Velg "Kjøp til andre"
- Kjøp reiseproduktet du ønsker å oversende til en annen telefon/mottaker, enten enkeltbillett eller periodebillett
- Hvis dette er et gjentakende kjøp til samme mobiltelefon, kan du velge produkt og mottaker i listen som er oppgitt
- Hvis det er førstegangskjøp, søk opp mottaker/telefon til den som skal motta mobilbilletten. Gjennomfør kjøpet av billetten, trykk knapp "Neste"
- Bekreft kjøpet ved valgt betalingsmåte
Enkeltbilletten er gyldig for reise innenfor sonen(e) billetten gjelder for. Siste påstigning må skje innenfor tidspunktet angitt på billetten. 90 minutter i første sone, deretter 30 minutter pr. nye sone. På Agder er 1 sone = 1 kommune, se info i sonekartet. Eksempel: Kristiansand-Vennesla: 90 min + 30 min = 120 min (2 timer). Gjelder alle typer enkeltbilletter.
Periodebilletter gjelder for et ubegrenset antall reiser i gjeldende dager innenfor gyldighetsområdet og kan kjøpes enten som mobilbillett (AKT Billett) eller på reisekort. Periodebilletter er ikke gyldig på nattbuss.
Krav om Bank ID/3D Secure ved kjøp med bankkort
1. januar 2021 ble det iverksatt nye og strengere regler for identitetskontroll av kunder i forbindelse med bankkortkjøp over hele Europa. Målet er å beskytte kundene bedre mot bankkortsvindel, ved at kundens bank får mer ansvar for kontroll og risiko på vegne av sine kunder. Kunder kan derfor oppleve at de oftere må bekrefte sine kjøp med Bank ID. Dette er EUs nye tiltak som skal sikre transaksjonssikkerheten. Noen opplever at dette også skjer gjentatte ganger, også ved mindre beløp.
Identitetskontroll styres av bankene, ikke AKT
Det er din bankforbindelse, og ikke AKT som styrer identitetskontrollen. Det er også de enkelte bankene som bestemmer hva beløpsgrensen er for godkjenning med 3D Secure.
Kjøp av billett i AKT Billett
Du må godkjenne med Bank ID på alle kjøp over 300 kr, men det vil av og til også komme på lavere beløp. Det er din egen bank som avgjør om kjøpet må godkjennes med Bank ID og dette kan også variere fra bank til bank. AKT (eller vår underleverandør av mobilbilletten) har ingen innflytelse på hvor ofte dette vil inntre. Denne ekstra sikkerhetskontrollen kommer til å inntreffe i alle apper og nettsteder hvor du bruker betalingskort. Det er derfor ikke bare i AKT Billett du vil oppleve dette.
Selv om du har lagret betalingskortet i AKT Billett-appen og kun kjøper enkeltbilletter eller andre typer billetter med lav pris, vil du altså kunne oppleve å måtte bruke Bank ID for å få billetten.
Dette kan særlig få konsekvenser for deg om:
- Du har barn som har lagret ditt betalingskort i sin app.
- Du er vant til å bruke appen uten Bank ID og opplever at det er unødvendig mange steg for å kunne kjøpe billett
- Du ikke har Bank ID på mobilen, og kodebrikken ikke er tilgjengelig.
Da må du enten:
- Skaffe deg Bank ID på mobil.
- Benytte alternativ betalingsmåte. Merk at det kan fortsatt skje at du blir avkrevd 3-DS gjennom Vipps, PayPal eller ApplePay.
Hva er 3-D Secure (3-DS)
- 3-DS minimerer kortutsteders (bankens) risiko ved netthandel, og fungerer som en PIN-kode på nett.
- 3-DS betyr sikker identifikasjon av kortholder, dvs. eieren av betalingskort, ved nettkjøp.
- Den ekstra sikkerheten består i en ekstra sikkerhetssjekk når du betaler med betalingskort. Du får opp et nytt vindu der du skal bekrefte identiteten din via 3-DS. Den vanligste måten å gjøre dette på er via Bank ID, enten via kodebrikke og passord eller Bank ID på mobil. 3-DS minimerer bankens risiko ved netthandel, siden ingen andre enn kortholder kan bruke kortet i en sikker nettbutikk
Betingelser for bruk av AKT Billett
Hva skjer i en eventuell billettkontroll når man har kjøpt en mobilbillett. Hvis du ikke kan vise billetten din, regnes det som å reise uten gyldig billett. Du kan i lenken nedenfor se hvilke krav og ansvar som stilles til deg som har kjøpt en mobilbillett i forhold til å ha tilstrekkelig batterimengde, datastrøm etc.
Betingelser for bruk av AKT Billett
Les mer om AKT Billett og personvern
Utsalgssteder for billetter
Sjekk hvor du kan kjøpe og oppdatere reiseprodukter/billetter for lokalbussene i Agder.
Hvor kan jeg kjøpe billettprodukter på Agder
Sjekk hvor du kan kjøpe og oppdatere billetter/reiseprodukt for de ordinære lokalbussene i Agder
- Ja = Førstegangsutdelelse/kjøp/oppdatering
- Nei = Ikke tilgjengelig i denne salgskanalen
Utsalgssteder for billettprodukter på Agder
*For å benytte AKT Nettbutikk må du ha et reisekort, som du får gratis på våre kundesentre