Agder Kollektivtrafikk

Forhåndskjøp reise

  • AKT Nettbutikk

    Oppdater busskortet ditt.

    AKT Nettbutikk
  • AKT Billett-app

    Forhåndskjøp enkeltbilletter.

    AKT Billett-app
Avansert
Skjul reiseplanlegger
AKT Svipp - ta deg en svipptur

AKT Svipp - ta deg en svipptur

Er du over 67 år (eller har honnørkort fra NAV) og trenger skyss fra dør til dør? Tilbudet AKT Svipp er en ny bestillingstjeneste fra AKT og er i første omgang en gratistjeneste til honnørreisende i midtre del av Vågsbygd.

AKT Svipp

AKT Svipp er opprettet som et prøveprosjekt i Vågsbygd for å forbedre transporttilbudet og gi nye reisemuligheter honnørreisende. Svipp starter opp høsten 2020. AKT Svipp er en samkjøringstjeneste, uten fast ruteplan, men som baserer seg på at turene forhåndsbestilles. Kunden har likevel stor fleksibilitet i forhold til bestillingstidspunkt, hentetidspunkt og servicenivå. I en prøveperiode er prosjektet gratis for kundene.

Last ned appen AKT Svipp

En reise med AKT Svipp bestiller du enkelt i appen AKT Reise som du laster ned fra din appbutikk

  

Smittvernråd:

Coronapandemi og smittevernråd: Informasjon gis med forbehold om endringer i forhold til situasjonen rundt coronapandemien, og eventuelle pålegg gitt av offentlige myndigheter. Coronapandemien medfører blant annet begrensninger i antall passasjerer som kan benytte AKT Svipp samtidig og hvilke tilleggstjenester som kan tilbys. Dette reguleres i bestillingssituasjonen.

Gjeldende smittevernråd for AKT Svipp: 

  • Rullestol/rullator: det er p.t. ikke nødvendig å ha med egen ledsager for å feste rullestol/rullator. Sjåfør kan på nåværende tidspunkt yte denne assistansen. Merk at det kan forekomme endringer på kort varsel utfra smittesituasjonen.
  • Hjelp med bæreposer etc:  det er p.t. ikke nødvendig å ha med egen ledsager for å feste rullestol/rullator. Sjåfør kan på nåværende tidspunkt yte denne assistansen.  Merk at det kan forekomme endringer på kort varsel utfra smittesituasjonen. Generell informasjon rundt coronapandemien og kollektivtrafikk finner du her

Her kan du laste ned en kortfattet informasjon om AKT Svipp (pdf)

Introduksjonsfilm AKT Svipp

Se hvordan du på enkel måte kan ta i bruk den nye samkjøringstjenesten for honnørreisende i midtre Vågsbygd. 

Om bestillingstjenesten AKT Svipp

AKT Svipp kjøres med egne el-minibusser, som maksimalt har plass til 9 passasjerer. 

  • Du kan maksimalt bestille en reise 1 uke frem i tid og du kan maksimalt ha 10 aktive bestillinger om gangen.
  • Oppgi tidspunkt for når du ønsker å bli hentet, om du har behov for assistanse til bæreposer og lignende eller har med ulike hjelpemiddel som rullator, rullestol etc.
    Minibussen henter deg hjemme til avtalt tid, og kjører deg dit du skal innenfor det avgrensede området i kartet nedenfor.
  • Reiseruten blir lagt opp etter hvilke bestillinger som kommer inn. Du kan derfor regne med at det også er andre med på reisen/bussen, eller at andre blir plukket opp senere på turen.
  • Vær klar til oppsatt hentetidspunkt. Er transporten forsinket, blir du varslet om dette på din telefon.
  • Husk å beregne god tid dersom du har en avtale til et gitt tidspunkt. Reiseruten legges opp etter øvrige bestillinger som kommer inn.
  • Returreise bestilles som ny reise
  • Du vil kunne møte forskjellige sjåfører fra tur til tur. 

sjåfør akt svipp

Slik fungerer AKT Svipp

  • Tilbudet er for deg som har fylt 67 år, er honnørreisende, hjemme på dagtid og trenger transport fra dør til dør når du skal gjøre ærender eller har lyst på en tur ut.
  • Bestill AKT Svipp via app, webside eller telefon
  • En minibuss henter deg hjemme og kjører deg frem og tilbake dit du ønsker, innenfor midtre deler av Vågsbygd, avgrenset til Kjosbukta, Lumberkrysset, Kartheia, Slettheia (se avgrensninger i kart nedenfor). Turer kan ikke kjøres utenfor det avgrensede området.
  • Bussene kjører mandag til lørdag mellom kl. 10:00 og 17:00. Minibussen er tilrettelagt for rullator og rullestol. 

Utenfor det markerte området kan du i testperioden ikke bestille eller benytte AKT Svipp. Din reise med AKT Svipp må derfor starte og slutte innenfor det markerte området.

Bestilling av reise i AKT Svipp

Du kan bestille en Svipptur i app, på web eller telefon. Kravet for å bestille AKT Svipp er at du har en mobiltelefon som minimum kan motta SMS, hvor vi vil kommunisere med deg angående din bestilling.

skjermbilde app

  • App: bestilling gjøres i appen AKT Svipp, som du kan laste ned fra app-butikken på mobilen din.
  • Web: alternativt kan du bestille reise i AKT Svipp fra våre websider, se nedenfor
  • Telefon: du kan også bestille AKT Svipp på tlf. 907 16 815.

Uavhengig av bestillingsmåte vil du på din telefon få melding om statusen på din bestilling, tidspunkter for henting og oppmøte.  Vi anbefaler likevel at du har en smarttelefon (uavhengig av type/leverandør) for å kunne levere best mulig tjeneste til deg og kommunisere med deg om bestillingen. Bestillingsappen for AKT Svipp fungerer både for Androidtelefoner og IOS (iphone, ipad)

Reisen må bestilles mellom kl. 09.00 og kl. 17.00 mandag til lørdag, senest 10 minutter før avreisetidspunkt.

Følg stegene for bestilling i appen og oppgi kontaktopplysninger som navn, adresse og fødselsår.

  • Oppgi adresser for hvor du vil hentes og kjøres til.
  • Oppgi om du har med rullestol eller rullator. Vi gjør oppmerksom på at det er plass til én rullestol per reise.
  • Oppgi om du har med følge.
  • Oppgi tidspunkt for når du ønsker å bli hentet eller du ønsker å ankomme servicepunktet.
  • Ønsker du returreise, bestiller du en ny reise på nytt i appen.

Ytterligere bestillingsinformasjon finner du i vår app «AKT Svipp»

 Last ned app AKT Svipp:

  

 

Reisen må bestilles mellom kl. 09.00 og kl. 17.00 mandag til lørdag, senest 10 minutter før avreisetidspunkt. 

Nedenfor kan du bestille reise i AKT Svipp:  

Følg stegene for bestilling på websidene og oppgi kontaktopplysninger som navn, adresse og fødselsår.

  • Oppgi adresser for hvor du vil hentes og kjøres til.
  • Oppgi om du har med rullestol eller rullator. Vi gjør oppmerksom på at det er plass til én rullestol per reise.
  • Oppgi om du har med følge.
  • Oppgi tidspunkt for når du ønsker å bli hentet eller du ønsker å ankomme servicepunktet.
  • Ønsker du returreise, bestiller du en ny reise på nytt i appen.

Merk at du må ha en telefon som minimum kan motta SMS, slik at vi kan holde kontakt med deg angående gjeldende bestilling, henting og eventuelt andre meldinger knyttet til bestillingen

 

Du kan også nå våre kundekonsulenter på telefon for å bestille din reise. Reisen må bestilles mellom kl. 09.00 og kl. 17.00 mandag til lørdag på telefon 907 16 815

Hvis du bestiller på telefon må du bestille senest 60 minutter før avreise. Din bestilling håndteres deretter av vårt kundesenter.

 Ved bestilling må du oppgi:

  • Navn, adresse og fødselsår
  • Ønsket tidspunkt for henting og eventuelt retur
  • Om du har med følge og/eller rullestol/rullator

Merk at du må ha en telefon som minimum kan motta SMS, slik at vi kan holde kontakt med deg angående gjeldende bestilling, henting og eventuelt andre meldinger knyttet til bestillingen

Mer info om AKT Svipp

Når du reiser med AKT Svipp trenger vi enkelte enkelte personopplysninger for å kunne levere tjenesten til deg. 

For fullstendig oversikt over våre regler knyttet til personopplysninger se her

 

Du må bestille senest 10 minutter før du ønsker å reise. Du må ha tilgjengelig en telefon som minimum kan motta SMS, hvor vi vil sende deg meldinger om status for gjeldende bestilling.

Du må bestille senest en time før ønsket reisetidspunkt. Du må ha tilgjengelig en telefon som minimum kan motta SMS, hvor vi vil sende deg meldinger om status for gjeldende bestilling.