Buss for bil (verksted)

Har du en kunde som har levert bilen på verksted hos deg og ønsker å tilby en bussbillett som tilleggstjeneste mens bilen står på verksted? 

Bussbillett for verkstedskunder – enkelt og greit

Nå kan bilverksteder enkelt tilby kundene sine en bussbillett mens bilen er på verksted. Det hele ordnes raskt på 1, 2, 3 gjennom storkundeportalen Billettluka.

  1. Kunde leverer bilen på verksted
  2. Verksted får tilgang til Billettluka og kan utstede kollektivbilletter til bilverkstedskunder
  3. Kunden benytter tilbudt kollektivbillett på bussen

Hva er Billettluka?

Billettluka er en selvbetjent portal for bedrifter som vil kjøpe bussbilletter til sine kunder. Verkstedet får faktura for bussbilletten og velger selv om kostnaden skal legges til verkstedsregningen, eller om den skal være en gratis tjeneste for kunden.

Se mer info om Billettluka

Hvilke billetter kan kjøpes i Billettluka?

Det er mulig å kjøpe og oversende enkeltbilletter og periodebilletter via Billettluka til AKT Billett-appen eller reisekort (hvis bilverkstedskunden har det fra før).

Enkeltbilletter:

  • Barn, voksen, honnør

Periodebilletter:

  • Periodebilletter gjelder over en lengre periode, enten 24 timer, 7 dager eller 30 dager og kan være et alternativ hvis kunden skal ha bilen på verksted over flere dager. 

Du finner billettprisene automatisk når du bruker Billettluka eller på AKT sine websider om pris.

Søk om tilgang til Billettluka

Hvordan mottar kunden billetten i AKT Billett-appen?

Kunden må ha installert AKT Billett-appen for å motta billetten som mobilbillett. For å laste ned appen må kunden kan skanne QR-koden eller laste ned appen via lenken til AKT Billett-appen

Etter at verkstedet har gjennomført kjøpet av bussbilletten, kan billetten sendes til kundens AKT Billett-app (eller reisekort)

 

QR-kode til AKT Billett
QR-kode til AKT Billett

 

Hva skal kunden gjøre om bord på bussen?

I en kontrollsituasjon må kunden kunne fremvise billetten til kontrollør, det er derfor viktig å ha tilstrekkelig strøm på mobiltelefonen under hele reisen eller ha reisekortet tilgjengelig. 

På bussene i Kristiansand/Vennesla:

  • På bussene i Kristiansandsområdet, hvor man kan gå på bussen på begge dørene, kan kunden bare gå og sette seg hvis kunden mottar billetten i AKT Billett-appen. Skal kunden “starte” en billett på reisekortet (eksempelvis mottatt fra Billettluka), må kunden lese av/starte billetten på reisekortet på kortleseren ved sjåfør første gang. 

Reise med bussene i resten av Agder:

  • Utenfor Kristiansand/Vennesla, hvor kunden kan gå på bussen via fremdøren, må kunden lese av reisekortet på kortleseren eller vise mobilbillettens kontrollbilde/m QR-kode til sjåføren, hver gang.

Søk om tilgang til Billettluka

For å bruke Billettluka, trenger du brukernavn og passord. Ta kontakt med AKT i skjemaet nedenfor og oppgi:

Tips: lag din egen sanntidsskjerm

Du kan lage din egen sanntidsskjerm for holdeplasser i nærheten som du kan ha i dine lokaler slik at du og kunden vet når bussen går. 

Les mer om å lage din egen sanntidsskjerm