PURIST - Samkjøring i kombinasjon med kollektivtransport i rurale områderProsjektet skal bidra til et mer økonomisk, miljømessig og sosialt bærekraftig transportsystem i distriktene ved å stimulere til en kostnadseffektiv oppskalering av offentlig subsidiert samkjøring. Transportøkonomisk institutt er prosjektleder i prosjektet som løper fra 2024-2028. Publisert 15.10.2025 11:11 Om prosjektetPURIST-prosjektet vil bidra med kunnskap om og verktøy for å stimulere til en kostnadseffektiv oppskalering av samkjøring i distriktene. Vi vil studere tre ulike og innovative forretningsmodeller for samkjøring som piloteres i tre ulike regioner i Norge (Vestlandet, Trøndelag og Agder). Disse løsningene skiller seg ut fra tidligere samkjøringsløsninger på to måter: De er offentlig subsidiertDe retter seg mot distrikteneDet overordnede målet med prosjektet å bidra til et mer økonomisk, miljømessig og sosialt bærekraftig transportsystem i distriktene ved å stimulere til en kostnadseffektiv oppskalering av offentlig subsidiert samkjøring. Delmål i prosjektet er å:Få inngående kunnskap om hva som forklarer bruk/ikke bruk av samkjøringFå kunnskap om hvordan ulike samkjøringstjenester påvirker bilbruk, reiseatferd og tilgjengelighetOptimere rute- og frekvensplanningen for samkjøring i kombinasjon med offentlig transport å forbedre den generelle mobiliteten og velferden til befolkningen i rurale områder, samt å redusere de eksterne kostnadene ved persontransportIdentifisere barrierer og suksessfaktorer for oppskaleringGi interessenter kunnskap og verktøy for å forsterke en oppskalering av samkjøring.PartnereForskningspartnere er Transportøkonomisk institutt (prosjektleder) og NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). I tillegg har vi med Frank Meisel ved Universitetet i Kiel (Tyskland) og Patricia Mokhtarian ved Georgia Tech (Universitetet i Atlanta, USA) som vitenskapelige eksperter. Skyss (kollektivselskap i Vestland fylkeskommune), Atb (kollektivtransportforvalter for Trøndelag), Agder kollektivtrafikk AS, Agder fylkeskommune, Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen (Vegdirektoratet), Statens vegvesen (Transport Nord), Miljøpakken (Trøndelag) og Miljøløftet (Hordaland) er med som brukerpartnere. Samkjøringstjenesten Nabogo er med som underleverandør i konsortiet. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd. For mer informasjon, se TØIs side om prosjektet.