Kontaktperson for AKT BedriftDet er svært viktig at den enkelte virksomhet som ønsker å jobbe med AKT Bedrift utnevner en kontaktperson som har både interesse og myndighet til å jobbe med grønne arbeidsreiser. Sist endret 19.12.2024 14:23 Kontaktperson for AKT BedriftI prosjektet AKT Bedrift ønsker ikke AKT å forvalte personopplysninger i den enkelte virksomhet utover det som er nødvendig for eksempelvis kunne utstede billetter gjennom AKTs distribusjonssystemer. Derfor er det den enkelte virksomhet som er med i prosjektet som har ansvar for å formidle informasjon til egne ansatte. Kontaktpersonen vil fungere som en AKT Bedrift-ambassadør som ivaretar virksomhetens interesser i kontakt med AKT Bedrift.Hvorfor ønsker vi å bruke kontaktpersoner?Ved å implementere dette “ambassadørkonseptet” håper vi at AKT Bedrift kan styrke relasjonene til bedriftene og oppnå bedre spredning av informasjon. Vi tror at vi ved å bruke ansatte i samarbeidsvirksomhetene som ambassadører og kontaktpersoner mellom Agder Kollektivtrafikk (AKT) og virksomhetene vil vi få flere fordeler som kan styrke samarbeidet og effektiviteten i kommunikasjonen. Nedenfor kan du se hvorfor vi tror denne tilnærmingen er fordelaktig: Forankring i bedriftskulturen Vi tror at ansatte som fungerer som ambassadører kjenner allerede bedriftskulturen og interne kommunikasjonskanaler. De kan tilpasse budskapet fra AKT slik at det blir mer relevant for kollegaene, noe som øker sannsynligheten for at informasjonen blir mottatt og forstått på en positiv måte. Større tillit og engasjement Vi tror at en kontaktperson blant de ansatte har naturlig tillit blant sine kollegaer, noe som gjør dem til effektive formidlere av informasjon. Når et kjent ansikt presenterer et tilbud eller en kampanje fra AKT, er det større sannsynlighet for at det blir tatt på alvor og at det skaper interesse. Effektiv toveis kommunikasjon Vi tror at ambassadørene ikke bare kan formidle informasjon fra AKT til de ansatte, men de kan også samle tilbakemeldinger fra sine kollegaer og videreformidle dette til AKT. Dette gir en verdifull innsikt i brukernes opplevelser og behov, som kan hjelpe AKT Bedrift med å tilpasse tiltakene bedre. Lokal tilstedeværelse uten ekstra ressurser Vi tror at ved å bruke ansatte som en kontaktperson unngår AKT behovet for å allokere betydelige ressurser til direkte kontakt med hver enkelt medarbeider. Dette gir en effektiv utnyttelse av tid og kostnader, samtidig som man opprettholder nærhet til sluttbrukerne. Skaper eierskap og entusiasme Vi tror at ved å ha en ambassadør gir ansatte en følelse av ansvar og eierskap overfor initiativene fra AKT. Dette kan motivere dem til å engasjere seg mer aktivt i å promotere kollektivtransporttilbudene og bidra til en positiv holdning blant kollegaene. Fleksibilitet og skreddersydd kommunikasjon Vi tror at hver virksomhet har ulike behov og preferanser når det gjelder hvordan de mottar og deler informasjon. Ambassadører kan tilpasse kommunikasjonen til å passe best mulig inn i deres bedrifts spesifikke rutiner, noe som kan gjøre informasjonen fra AKT mer treffsikker. Økt spredning av budskap Vi tror at når informasjon deles via en ambassadør internt i virksomheten, kan det bidra til mer organisk og uformell spredning av budskapet, som ofte har større gjennomslagskraft enn formell ekstern kommunikasjon. Kollegaer deler ofte erfaringer og informasjon med hverandre på en naturlig måte. Hva innebærer det å være kontaktperson for AKT BedriftFor å få prosjektet til å fungere etter den plan som legges med den enkelte virksomhet er det nødvendig at virksomheten har en egen kontaktperson mot prosjektet. Den som er kontaktperson i en virksomhet som jobber med AKT Bedrift må kunne:Ha interesse for å jobbe med egen virksomhets satsing på grønnere arbeidsreiserDistribuere lenke til reisevaneundersøkelsen til ansatte i egen virksomhetVære med å vurdere resultatene fra reisevaneundersøkelsene og være i stand til å foreslå tiltak i henhold til svarene fra reisevaneundersøkelseneHa dialog med egen ledelseFå forankring for tiltak hos egen ledelseHa kontaktinformasjon på ansatte i egen bedrift og fungere som et nav og distribusjonsledd for distribusjon av informasjon om prosjektet i egen virksomhetForeslå samarbeidstiltak sammen med AKT BedriftTilrettelegge for informasjonsstands og andre bedriftsrettede tiltak ut mot egne ansatte