AKT Svipp - samkjøringsprosjekt i Vågsbygd

AKT Svipp og smittevern

AKT Svipp er for øyeblikket underlagt de samme smittevernrådene som den ordinære kollektivtrafikken under koronapandemien. Se temasider med status og reiseråd 

AKT Svipp - samkjøringsprosjekt i Vågsbygd

NYHET: Nå i hele Vågsbygd. Er du over 67 år (eller har honnørkort fra NAV) og trenger skyss fra dør til dør? Tilbudet AKT Svipp er en bestillingstjeneste som i første omgang en gratistjeneste til honnørreisende i Vågsbygd.

Fra 8. september 2021 er gyldighetsområdet for AKT Svipp utvidet til å gjelde hele Vågsbygd. Det betyr at honnørreisende kan bestille reise med AKT Svipp i hele gyldighetsområdet.

Hva er AKT Svipp

AKT Svipp er opprettet som et prøveprosjekt i Vågsbygd for å forbedre transporttilbudet og gi nye reisemuligheter honnørreisende. AKT Svipp er en samkjøringstjeneste, uten fast ruteplan, men som baserer seg på at turene forhåndsbestilles. Kunden har likevel stor fleksibilitet i forhold til bestillingstidspunkt, hentetidspunkt og servicenivå. I en prøveperiode er prosjektet gratis for kundene.

Bestill reise i AKT Svipp

Last ned appen for AKT Svipp

En reise i AKT Svipp bestiller du enkelt i appen AKT Svipp.

Last ned fra App Store  Last ned fra Google Play  

Om bestillingstjenesten AKT Svipp

  • AKT Svipp kjøres med egne el-minibusser, som maksimalt har plass til 9 passasjerer. 
  • Du kan maksimalt bestille en reise 1 uke frem i tid og du kan maksimalt ha 10 aktive bestillinger om gangen.
  • Oppgi tidspunkt for når du ønsker å bli hentet og kjørt hjem igjen, om du har behov for assistanse til bæreposer og lignende eller har med ulike hjelpemiddel som rullator, rullestol etc.
  • Minibussen henter deg hjemme til avtalt tid, og kjører deg dit du skal innenfor det avgrensede området i kartet nedenfor.

Kart over gyldighetsområde for AKT Svipp

Innenfor det markerte området i kartet kan du benytte AKT Svipp. Reisen må dermed starte og slutte innenfor det markerte området. Fra 8. september 2021 er gyldighetsområdet for AKT Svipp utvidet til å gjelde hele Vågsbygd

Reiseruten blir lagt opp etter hvilke bestillinger som kommer inn. Du kan derfor regne med at det også er andre med på reisen/bussen, eller at andre blir plukket opp senere på turen.

  • Vær klar til oppsatt hentetidspunkt. Er transporten forsinket, blir du varslet om dette på din telefon.
  • Husk å beregne god tid dersom du har en avtale til et gitt tidspunkt. Reiseruten legges opp etter øvrige bestillinger som kommer inn.
  • Sjåførene på AKT Svipp  ordinære sjåfører i Boreal. Du vil derfor kunne møte forskjellige sjåfører fra tur til tur.

bilde AKT Svipp - Klikk for stort bilde 

Slik fungerer AKT SVIPP

  • Tilbudet er for deg som har fylt 67 år, er honnørreisende, hjemme på dagtid og trenger transport fra dør til dør når du skal gjøre ærender eller har lyst på en tur ut.
  • Bestill AKT Svipp via app, webside eller telefon
  • En minibuss henter deg hjemme og kjører deg frem og tilbake dit du ønskeri Vågsbygd, (se avgrensninger i kart). Turer kan ikke kjøres utenfor det avgrensede området.
  • Bussene kjører mandag til lørdag mellom kl. 10:00 og 17:00. Minibussen er tilrettelagt for rullator og rullestol. 

Bestilling av reise i AKT Svipp

Du har flere ulike alternative måter å bestille en reise i AKT Svipp på. Du kan bestille reise i appen, på websiden eller på telefon. Kravet for å bestille AKT Svipp er at du har en mobiltelefon som minimum kan motta SMS, hvor vi vil kommunisere med deg angående din bestilling underveis.

Bestill reise i appen AKT Svipp: 

Last ned AKT Svipp fra App Store eller Google Play. Reisen må bestilles mellom kl. 09.00 og kl. 17.00 mandag til lørdag, senest 10 minutter før avreisetidspunkt. Følg stegene for bestilling i appen og oppgi kontaktopplysninger som navn, adresse og fødselsår.

  • Oppgi adresser for hvor du vil hentes og kjøres til.
  • Oppgi om du har med rullestol eller rullator. Vi gjør oppmerksom på at det er plass til én rullestol per reise.
  • Oppgi om du har med følge.
  • Oppgi tidspunkt for når du ønsker å bli hentet eller du ønsker å ankomme servicepunktet.
  • Ønsker du returreise, bestiller du en ny reise på nytt i appen. Ytterligere bestillingsinformasjon finner du i vår app «AKT Svipp»

En reise i AKT Svipp bestiller du enkelt i appen AKT Svipp.

Last ned fra App Store  Last ned fra Google Play

Bestill reise på våre websider:

Alternativt kan du bestille reise i AKT Svipp fra våre websider, se mer informasjon/lenke nedenfor. Reisen må bestilles mellom kl. 09.00 og kl. 17.00 mandag til lørdag, senest 10 minutter før avreisetidspunkt. Vi anbefaler å laste appen for AKT Svipp og bestille din reise her. Da kan vi kommunisere med deg angående din bestilling gjennom appen. Hvis du likevel foretrekker å bestille via vår websider kan du gå til bestillingssiden for AKT Svipp:

 Bestillingsside web AKT Svipp

Bestill reise på telefon: 

Du kan også nå våre kundekonsulenter på telefon for å bestille din reise. Reisen må bestilles mellom kl. 09.00 og kl. 17.00 mandag til fredag, lørdag mellom kl 10.00-17:00, på telefon 907 16 815. Bestilling senest 60 minutter før avreisetidspunkt. Ved bestilling må du oppgi:

  • Navn, adresse og fødselsår
  • Ønsket tidspunkt for henting og eventuelt retur 
  • Om du har med følge og/eller rullestol/rullator

Generelt om alle bestillingsmetodene

Merk at du må ha en telefon som minimum kan motta SMS, slik at vi kan holde kontakt med deg angående gjeldende bestilling, henting og eventuelt andre meldinger knyttet til bestillingen. Du vil på din telefon få melding om statusen på din bestilling med tidspunkter for henting og oppmøte (uavhengig av hvilken bestillingsmåte du foretrekker).  Vi anbefaler likevel at du har en smarttelefon (uavhengig av type/leverandør) for å kunne levere best mulig tjeneste til deg. Bestillingsappen for AKT Svipp fungerer både for Androidtelefoner og IOS (iphone, ipad)