Agder Kollektivtrafikk

Forhåndskjøp reise

  • AKT Nettbutikk

    Oppdater busskortet ditt.

    AKT Nettbutikk
  • NYHET! AKT Billett-app

    Forhåndskjøp enkeltbilletter.

    NYHET! AKT Billett-app
Avansert
Skjul reiseplanlegger
AKT Billett-app

AKT Billett-app

Vi har utviklet en ny mobilbillett som gjør at du kan ta buss med mobil i hele Agder. Med AKT Billett-appen er det enkelt å forhåndskjøpe enkeltbilletter på alle linjer i hele Agder som kjøres på oppdrag for AKT. Forhåndsbetaling med mobilbillett gir 40 % rabatt på enkeltbillett for barn, voksen og honnør – i hele Agder. Pris fastsettes ut fra hvor mange soner du reiser i totalt (maks 6 soner). AKT Billett-appen for hele Agder erstatter AKT Mobilbillett for Kristiansandsområdet.

AKT Billett-app


Mandag 16. oktober 2017 ble det innført nye busspriser, ny soneinndeling og ny mobilbillett – for hele Agder. Ny AKT Billett-app for hele Agder erstattet AKT Mobilbillett for Kristiansandsområdet som ikke kan brukes lenger.

Last ned AKT Billett for iPhone

Last ned AKT Billett for Android

  

AKT Billett – ta buss med mobil i hele Agder

  • Mobilbilletten gjør det enkelt å forhåndskjøpe enkeltbilletteralle linjer i hele Agder som kjøres på oppdrag for AKT.
  • Gjelder ikke på nattbuss, flybuss og kommersielle ekspressbusser.
  • Pris fastsettes ut fra hvor mange soner du reiser i totalt (maks 6 soner). 1 sone = 1 kommune.
  • Forhåndsbetaling med mobilbillett gir 40 % rabatt på enkeltbillett for barn, voksen og honnør.
  • Vernepliktige betaler barnepris for enkeltbillett i tjenesteperioden.
  • Du kan betale for reisen på følgende måter: Visa, MasterCard, Vipps og MobilePay.
  • Mobilbillett kan brukes til å betale for flere personer. 
 Se pristabell, billettyper og reiseregler for enkeltbilletter her!

HUSK! Forhåndsbetaling med mobilbillett gir 40 % rabatt på enkeltbillett for barn, voksen og honnør.

Slik bruker du appen:

  1. Last ned AKT Billett-appen (for iPhone eller Android).
  2. Velg riktig enkeltbillett og følg stegene for forhåndsbetaling i appen.
  3. En nedtelling vil starte og mobilbilletten får status «Bekreftet – påstigning tillatt» (og evt. «Gyldig»).
    Trykk på «Kontroll» før du går om bord bussen.
  4. En QR-kode vises på mobilskjermen. Hold mobilen inntil vinduet i nedre del av kortleseren foran i bussen slik at mobilbilletten (QR-koden) blir avlest/registrert.

Husk at med AKT Billett-appen for hele Agder skjer avlesning av ny mobilbillett ved at du holder mobilen inntil ny kortleser slik at QR-kode blir avlest. QR-kode får du frem på mobilskjermen ved å trykke på «Kontroll».

Betaling

Du kan for reisen betale på følgende måter:

Du kan legge inn betalingsmåte før du kjøper billett eller første gang du kjøper billett. Vil du gjøre det før du skal kjøpe en billett går du til «Meny», «Innstillinger» og velger «Legg til» under «Betaling». Her kan du også slette eller legge til nye bankkort. Husk at du må ha BankID første gang du registrerer et bankkort. 

Klikk her for betingelser for bruk av AKT Billett-appen

Se en kort instruksjonsfilm som viser hvordan du bruker AKT Billett-appen:

 

Ofte stilte spørsmål

AKT Billett-appen

En mobilbillett er en elektronisk bussbillett, som er kjøpt ved hjelp av en gratis applikasjon for smartphone. 

Søk på «AKT Billett» i App Store eller Google Play.

AKT Billett kan benyttes på alle linjer i hele Agder som kjøres på oppdrag av AKT. Mobilbilletten er ikke gyldig på nattbuss, flybuss eller kommersielle ekspressbusser.

Alle med en smartphone, IOS eller Android, kan laste ned AKT Billett.

Du kan betale for reisen på følgende måter: Visa, MasterCard, Vipps

Etter at du har valgt riktig enkeltbillett og fulgt stegene for betaling i appen, må du trykke på «Kontroll» før du går om bord på bussen. Du vil da få opp en QR-kode på mobilskjermen. Avlesning av mobilbillett om bord på bussen skjer ved at du holder mobilen inntil kortleser slik at QR-kode blir avlest/registrert.

Pris fastsettes ut fra hvor mange soner du reiser i totalt (maks 6 soner). 1 sone = 1 kommune. Det er 3 alderskategorier ved kjøp av enkeltbilletter: Barn (4-15 år), voksen (16–66 år) og honnør (alle fra fylte 67 år eller med honnørkort fra NAV)

Nei, med AKT Billett får du 40 % rabatt sammenliknet med å betale med kontanter eller bankkort om bord på bussen.

Det finnes en snarvei til å "rekjøpe" billetter du har kjøpt tidligere. Under «Kjøp billett» finner du tidligere kjøpte billetter under "Mine hurtigkjøp" (som da er inaktive). Disse kan du enkelt kjøpe igjen ved å trykke på billetten og starte gjenkjøpet .

Du kan kjøpe enkeltbillett for barn (4–15 år), voksen (16–66 år) og honnør (over 67 år eller med honnørkort utstedt fra NAV). Vernepliktige betaler barnepris for enkeltbillett i tjenesteperioden.

Når du kjøper AKT Billett må du ta den i bruk/aktivere den innen 7 dager. Billetten må aktiveres før du går ombord på bussen. Dette gjør du ved å klikke på «Kontroll». På en aktivert billett vises gyldighetstid, som er avhengig av hvor mange soner du skal passere. 

Ja, du videresender enkelt en mobilbillett ved å gå inn i "Meny", "Kjøp" og "Til en annen telefon". Den du kjøper billett til må ha installer AKT-Billett på sin telefon

Ja, du kan motta en AKT Billett fra en annen avsender hvis du har AKT Billett installert på din telefon. Du mottar en SMS, og velger enten å hente billetten via lenken, eller ved den oppgitte kode.

En nattbuss er et eget tilbud som busselskapene kjører på egenhånd, for å sikre en trygg og sikker transport fra byområder nattestid. Nattbussen kjører på egne takster som ikke er underlagt de fylkeskommunale takstene og tilskuddsordningene.

QR-koden vises på mobilskjermen når du har fulgt stegene i mobilappen og trykker på knappen "Kontroll". Hold mobilen inntil vinduet i nedre del av kortleseren foran i bussen slik at mobilbilletten (QR-koden) blir avlest/registrert. QR-koden og animasjon viser at mobilbilletten er aktiv og brukes ved påstigning og billettkontroll.

Ved feil på billett-appen blir billettkontrollørene og sjåførene varslet, og du skal få lov til å gå på transportmiddelet. Er billett-appen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr. Ved enkelte feilsituasjoner vil du motta en feilmelding i appen som gir tillatelse til påstigning i 30 minutter. Denne må du vise til sjåføren og eventuelt billettkontrolløren

Husk å kjøpe billett før du går om bord. For å unngå at kjøpet blir utsatt til den reisende ser en billettkontrollør, har vi lagt inn en forsinkelse på 2 minutter før billetten blir gyldig. Du kan gå om bord når billetten har status "Bekreftet - Påstigning tillatt" og nedtellingen har startet.

Vi refunderer normalt ikke billettene våre, men det finnes noen unntak.

Se når du kan få refundert billetten din.

Er billetten lastet ned og aktivert (med påstigning tillatt), er den å betrakte som tatt i bruk. Billetter som ikke er startet kan du selv kansellere i appen.

Nei, det er ikke mulig å ha samme billett på flere mobiler samtidig.

Du velger når billetten skal aktiveres i vinduet «Bekreft kjøp». Billetten aktiveres automatisk på tidspunktet du har valgt. Du kan endre starttidspunktet inntil tre ganger. Billetter som ikke er startet kan du kansellere i appen.

Telefonen din må være koblet til nett når du kjøper billetten. Telefonen må også ha nettforbindelse i en kontrollsituasjon, hvis dagens bilde og kontrollkode ikke allerede er lastet ned lokalt på mobilen din.

Slik finner du app-ID

  1. Åpne menyen i appen
  2. Gå til «Innstillinger»
  3. Scroll helt ned på siden
  4. Der finner du en ID bestående av ti tall eller bokstaver (xxxx-xxxx-xx)