Agder Kollektivtrafikk

Forhåndskjøp reise

  • AKT Nettbutikk

    Oppdater busskortet ditt.

    AKT Nettbutikk
  • AKT Mobilbillett

    Forhåndskjøp enkeltbilletter.

    AKT Mobilbillett
Avansert
Skjul reiseplanlegger
AKT Mobilbillett

AKT Mobilbillett

For deg som tar buss av og til i Kristiansandsområdet. Mobil-appen gjør det enkelt å forhåndskjøpe enkeltbilletter på våre ordinære bussruter i Kristiansandsområdet. Å reise med AKT Mobilbillett er rimeligere enn å kjøpe enkeltbillett om bord på bussen. Du kan velge å forhåndsbetale via SMS (betaling via teleoperatør) eller bankkort (VISA/Mastercard) som er den rimeligste løsningen.

AKT Mobilbillett


Last ned gratis fra App Store:


«AKT MOBILBILLETT» FOR iPHONE

 

Last ned gratis fra Google Play:              

«AKT MOBILBILLETT» FOR ANDROID

 
SLIK BRUKER DU MOBILBILLETTEN

Nedenfor finner du oppskriften på hvordan komme i gang med Mobilbilletten. AKT Mobilbillett foreligger fra mai 2014 i en ny design og med enkelte nye funksjoner, som eksempelvis et sonekart som forenkler kjøpet.  Kjøp og reise må foregå fra samme mobiltelefon! Husk å ha telefonen innstilt på 24 timers klokke (ikke 12 timer AM/PM).

1. Last ned appen «AKT Mobilbillett» 


  • Søk på «AKT Mobilbillett» i App Store eller Google Play. 





2. Legg inn brukerinformasjon 


  • Registrer ditt mobilnummer og e-postadresse. 




3. Motta passord på SMS og logg inn

  • Du kan endre passord under «Min Profil». 


 


4. Velg betalingsmåte (SMS eller bankkort) 


  • SMS (betaling via teleoperatør) er standard innstilling.
  • Ønsker du å betale med bankkort (VISA/Mastercard), 
registrerer du dette via appen eller her.


5. Kjøp billett

  • Velg reiserute, billettype(r) og antall. Det er mulig å legge til flere billettyper på samme billett. 
  • Trykk «Kjøp». Billetten blir betalt og må nå aktiveres innen 24 timer.
  • Aktiver billetten før du går om bord på bussen. Ved aktivering er billetten gyldig i 2 timer.
  • Ha mobilen klar og vis billetten til bussjåføren. 


 

 

HISTORIKK & REGISTRER BANKKORT

Ønsker du å betale med bankkort (VISA/Mastercard) som gir en billigere billett, registrerer du bankkortet på selve mobil-appen eller på registreringsiden på nett. Du kan også få en oversikt over historikken din.

 

Historikk & registrer bankkort

SALGS- OG BRUKSVILKÅR FOR AKT MOBILBILLETT

Produktinformasjon

Produktene som selges via mobilbilletten er elektroniske reisebevis som skal medbringes og forevises sjåfør/kontrollør ved hver påstigning og ved behov, også ved overgang.

Reisebevisene som kan kjøpes via mobiltelefonen er av typen enkeltbillett for de ulike sonene i Kristiansandsområdet for henholdsvis voksen, barn, honnør. Kjøp billett helt frem til endedestinasjon/sone. Billetten er gyldig i 120 minutter etter aktivering.

 

VISA/Mastercard

Registrering av VISA eller Mastercard kan gjøres via appen eller ved å gå til Historikk & registrer bankkort(link). Logg inn med mobilnummer og PIN (samme som i applikasjon). Trykk deretter på knapp for å starte registrering av ønsket kort. Etter registrering vil betaling automatisk byttes til kort. For å endre betalingsmåte manuelt, trykk "rediger" i profil.

 

Priser

Alle priser er i norske kroner og vises inklusive merverdiavgift og andre avgifter. I tillegg vil det komme en avgift på SMS fra teleleverandør, hvis denne betalingsmetoden benyttes. Totalkostnaden for kjøpet, minus eventuell SMS–kostnad fra din teleleverandør, vil fremkomme før kjøpet fullføres.

Prisene er i henhold til gjeldende takstregulativ for mobil billettering. Det er AKT som er takstmyndighet, og prisen vil bli endret ved endret takstregulativ.

 

Leveranse

Distribusjon av ordren til mobiltelefonen skjer umiddelbart etter fullført kjøp.

 

Aktivering av AKT Mobilbillett

Enkeltbilletten må aktiveres før påstigning. Aktivering må skje innen 24 timer etter kjøp. Den aktiverte billetten skal forevises sjåfør på alle påstigende busser. En billett som ikke er aktivert før påstigning regnes ikke som gyldig reisebevis.

 

Betaling

Betaling skjer enten via SMS eller via VISA/MasterCard. Betaling via SMS vil bare kunne skje via en norsk teleoperatørs abonnement.

Ved handel via VISA/MasterCard blir betalingen behandlet av PayEx, som tilbyr en sikker elektronisk betalingsløsning. All kortinformasjon blir oppbevart i henhold til kortselskapenes regelverk.

Det vil ikke bli lagret reiseopplysninger om mobilbilletten i banksystemet.

 

Angrerett

Det er ingen angrerett for enkeltbilletter kjøpt via mobiltelefonen. En billett som er lastet ned til mobiltelefonen anses som tatt i bruk, selv om billetten ikke er aktivert.

 

Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved produktet, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget den, gi skriftlig melding (e-post eller brev) om at du vil påberope deg mangelen. Du vil motta informasjon om hva du skal gjøre videre. Reglene om reklamasjon finnes i Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

 

Forbehold

Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil når det gjelder pris og informasjon om varer/tjenestene på siden.

Forhold som AKT ikke kan påvirke, eksempelvis tredjeparts feil ved overføring av data eller transaksjoner, kan påvirke leveransen av ordren. Ved kjente feilsituasjoner vil dette bli informert om via vår hjemmeside.

SPØRSMÅL & SVAR om AKT Mobilbillett

Nedenfor har vi samlet en del spørmål og svar knyttet til AKT Mobilbillett.
Finner du ikke svaret på dine spørsmål nedenfor, kan du sende oss en e-post.

En mobilbillett er en elektronisk bussbillett, som er kjøpt ved hjelp av en gratis applikasjon for smartphone. 

Søk på «AKT Mobilbillett» i App Store eller Google Play

AKT Mobilbillett kan benyttes på alle busser innenfor takstsonene i Kristiansand, Søgne, Songdalen og Vennesla. 

Alle med en smartphone, IOS eller Android, kan laste ned AKT Mobilbillett og betale via SMS eller med bankkort. Abonnementet må være knyttet til en teleleverandør som leverer sine tjenester i Norge.
Abonnement tilknyttet TDC og kontanktkort kan IKKE benyttes til SMS-betaling.
Det samme gjelder hvis abonnementet ditt er sperret for innholdstjenester.

Merk at kjøp og reise på mobilbillett må foregå fra samme mobiltelefon.

SMS (betaling via teleoperatør) er standard innstilling. Ønsker du å betale med bankkort (VISA/Mastercard) som gir en billigere billett, registrerer du bankkortet her.

Du kan kjøpe mobilbilletten i sonene i Kristiansandsområdet. En Mobilbillett betalt med bankkort koster mindre enn billett kjøpt med SMS eller kontant ombord på bussen. Du kan se takstene i vår folder. Merk at i løpet av 2014 vil det komme et ombordtillegg for å kjøpe billetter kontant hos sjåføren, noe som gjør det enda rimeligere å benytte AKT Mobilbillett. 

AKT Mobilbillett må tas i bruk innen 24 timer fra den er kjøpt. Det betyr at du kan laste ned selve billetten på ditt trådløse nettverkt hjemme, men må vente med å aktivere den til bussen ankommer holdeplassen. Billetten må være aktivert før du stiger på bussen og en aktivert billett er gyldig i to timer. 

Du kan kjøpe AKT Mobilbillett inntil 24 timer før avgang. En billett kan ikke aktiveres når det er gått mer enn 24 timer fra kjøpstidspunktet. Billetten må aktiveres før du går ombord på bussen. Når du har aktivert billetten er den gyldig i to timer. Ugyldig billett merkes tydelig med «UTGÅTT». 

Du kjøper enkeltbilletten fra sone til sone, ved å velge en avgangsholdeplass og en ankomstholdeplass. Holdeplasser finner du enten ved å søke i søkefeltet eller velge fra kartet. Prisene finner du her!

Det finnes en snarvei til å "rekjøpe" billetter du har kjøpt tidligere. Under «Mine billetter» finner du tildligere kjøpte billetter (som da er inaktive). Disse kan du enkelt kjøpe igjen ved å trykke ”Kjøp” .

Hvis det ikke er dekning på betalingskortet du kjøper billetten med, kan det ikke utstedes en AKT Mobilbillet. 

Ja, du kan kjøpe AKT Mobilbillett til flere personer. Hvis du velger å betale med SMS er det en begrensning på kr 300,-. Hvis du betaler med bankkort kan du i teorien kjøpe 5 billetter i alle kateogoriene (barn, voksen, honnør). Alle personene du har kjøpt billetter til må reise sammen med personen som har AKT Mobilbillett på telefonen. 

Billetten skal kunne vises til bussjåføren eller ved kontroll. Du må derfor sørge for at du har nok strøm tilgjengelig under hele reisen. Hvis du går tom for strøm, må du kjøpe billett på ordinær måte. 

Nei, det er ingen refusjonsmulighet når billetten er kjøpt og lastet ned til mobiltelefonen. En billett som er lastet ned til mobiltelefonen anses som tatt i bruk, selv om billetten ikke er aktivert.

Nei. Du kan foreløpig ikke benytte AKT Mobilbillett på nattbusser, ekspressbusser og flybusser. 

Du kan kjøpe enkeltbillett for barn (4–15 år), voksen (16–66 år) og honnør (over 67 år eller med honnørkort utstedt fra NAV).

Når du kjøper AKT Mobilbillett må du ta den i bruk/aktivere den innen 24 timer. Billetten må aktiveres før du går ombord på bussen. En aktivert billett er gyldig i to timer. Det er viktig at du ikke "logger ut" av mobil-appen (egen knapp), da vil du miste den aktive billetten. Du kan likevel lukke/gå ut av mobil-appen uten at det påvirker billetten. 

Nei, billetten skal brukes på den mobiltelefonen den er lastet ned på. Ethvert forsøk på forfalskning vil oppfattes som dokumentfalsk og vil politianmeldes. 

Buss-symbolet og animasjon viser at mobilbilletten er aktiv. Fargen endres fra dag til dag. 

QR-koden brukes kun av billettkontrollører.

Ja. Hvis du kjøper via SMS, vil du umiddelbart etter kjøp motta en SMS med betalingsinformasjon. Hvis du kjøper billetten med bankkort vil det bli generert en kvittering til dine påloggingssider.

Du finner en aktiv logg over de siste 25 kjøpte billettene i appen under "Tidligere billetter".
Du kan også få en oversikt over historikken ved å logge deg inn på registreringsiden på nettet her.
Du kan endre PIN-kode under «Min Profil» på selve mobil-appen.

For å få tilsendt ny PIN-kode,  kan du trykke på “Glemt PIN-kode” på velkomsiden før du logger deg inn. Dersom du allerede er innlogget – må du logge de gut under  “Min Profil”, her kan du også endre PIN-kode hvis ønskelig.